Oldalak

Generátor felújítása - Nissan Sunny

Az idén már 27. életévébe lépő Nissan Sunny folyamatos karbantartása közepette eljutottunk az egyik lényeges, de igencsak megbújó alkatrész felújításához, amely a folyamatos áramellátással tartja üzembiztosan a kis autót. A generátor egész napos szerelésének leírása következik.



Az első művelet az autó motorteréből való eltávolítás volt. A sikeres kiszerelés után elhagytuk a garázst és a pincében folytattuk a szétszerelési műveletet, miközben kint a márciusi tavaszi időjárás kegyetlen téli hóeséssé durvult, folyamatos széllökésekkel és 0°C alá kúszó hőmérséklettel. Mindezen zord körülmények ellenére, Tomi édesapjával, Zsámba Péter úrral rendületlenül folytattuk felújítási feladatunkat, akinek külön köszönöm, hogy a rendelkezésemre állt.


A generátor házának szétszerelése után a szíjtárcsa felőli oldal ilyen oxidált állapotban került le.


A generátor többi részén is meglátszik már az idő vasfoga, bizony, ha negyed évszázad után történik először karbantartási munka, akkor ilyen állapotokat várhatunk. A szerelés megkezdése előtt Tomi apukája feszültségmérővel rámért a járó motorra, emelt alapjáratnál és normál alapjáratnál is 14,1 V feszültséget termelt a generátor, amely a 13,8 V és 14,4 V normál értékek közötti tökéletes állapotot jeleníti meg. Tehát a Nissan beszállítója, a Hitachi Ltd. 1986-ban ilyen megbízható, tartós alkatrészt gyártott és szállított le a Nissan japán gyárának, amely végtermékként ezt az autót állította elő.


Kitartó munka után ilyen eredményt sikerült elérnem a generátor házának és tárcsájának megtisztítása során.


Sajnos, a generátor szétszedése komoly problémába ütközött. Egy 12-es csavart semmilyen eszközzel nem lehetett megközelíteni, amely a generátor tekercselését és külső házát tartja egyben. Nagy fejtörések árán Tomi apukája rájött a megoldásra.


Egy 13-as rézcsőből, amely levegő szállítására volt használva, levágott egy rövidebb darabot, majd kalapáccsal és egy 12-es fejű csavarral, sok munka árán 12-es csőkulcsot állított elő. Erre azért volt szükség, mert a csavar köré egy műanyag búra volt gyártva, megakadályozva a feszültség leadásából adódó szikrákat. A búra megóvását szem előtt tartva, csak egy vékony szerszám volt alkalmas a csavar lelazítására. Sikerült. A rutin, a szakértelem és a kitartás meghozta gyümölcsét.


Sikerült kiszabadítani a generátor belsejéből a tekercset, valamint a külső házat különválasztani.


Idejében sikerült a generátor felújítását elkezdeni, mert hamarosan komoly problémák adódhattak volna. A kommutátorok erőteljes elhasználódást mutattak. A szénkefék már komoly bemaródást okoztak rajtuk. Kétséges volt, hogy az esztergályos kolléga még elvállalja-e a becsiszolásukat, mert komolyan elvékonyodhattak volna a beavatkozás során.



További kérdés volt a csapágyak beszerezhetősége. A komoly hóesés és embertelen tavaszi útviszonyok ellenére Péter úrral elindultunk beszerezni az alkatrészeket, valamint leadtuk az esztergályosnál a csiszolásra váró alkatrészt. Az első csapágyboltban komoly mosolygás fogadott, amikor ilyen speciális csapágyakat kértünk. A tárcsa oldali csapágyat sikerült beszerezni még ott, de a kisebb, az alsó képen látható B10-50D típusú csapágyat a második boltban sem sikerült beszereznünk. Megnyugtattak, hogy már egyszer  tán volt ilyen csapágybeszerzés, de nem tudják, még lehet-e. Így ezt az eredeti alkatrészt kellett visszaszerelni később.


Végső eredmény: új szénkefék (700Ft) a GEBE Németország cégtől, új NKE csapágy (1500 Ft) a tárcsaoldali részre, valamint az eredeti kisebb csapágy alapos bezsírozása.


Szerencsére létezik még a magyar kisiparosok szakértelme, a kommutátorokat gyönyörű újszerű állapotra tudta hozni az esztergályos mester, nevetséges 500 Ft-os költséget felszámítva. Minden tiszteletem.


Az új és az eredeti szénkefe. Látszik a 25 év.


Hatalmas szívások és több óra letelte után lassan sikerült a szénkefék behelyezése. Sok problémát meg kellett oldani. Először is vágni kellett a szénkefék hosszából, majd különleges módszereket igénybe véve átfűzni a rézfonatokat a kb 3mm-es lyukakon, forrasztások, rugóerő beállítása, sósavazás, rögzítés. Fontos volt, hogy a szénkefék a végére egyforma erővel feszüljenek a kommutátorokra. Sikerült (a képen még az első lépcsőfok sikere látszik).


Reggel negyed 10 körül került ki a generátor az autóból. Délután 16:00 körül került ilyen állapotba. Nehezebb és bonyolultabb volt, mint gondoltuk. De az eredmény önmagáért beszél. Szinte új...


A visszaszerelés után szinte csillog-villog a (majdnem) teljesen felújított generátor. A hangja olyan, mint az újnak. A töltése 14,1 V. Hihetetlen boldogsággal tölt el. Most újabb éveket adtunk ajándékba az autónak. 

Külön köszönet Zsámba Péter úrnak, a kitartó és professzionális segítségéért, valamint Tominak, aki mindezt lehetővé tette.

Hamarosan folytatás következik, legyetek résen. :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése